İmamı Azam’ın Dehriye Cevabı

İmamı Azamın Dehriye Cevabı

Allahü teâlâyı inkâr eden zeki bir dehri [ateist] vardı. Hıristiyan din adamları bu dehriye cevap veremeyince, sana ancak İslam âlimleri cevap verebilir diyerek onu Basra’ya gönderirler. Basra’ya gelip, dünyada bana cevap verebilecek bir âlim bulamadım der. Herkese meydan okur.

Hammad hazretleri (hele önce bizim çocuklarla tartış, gerekirse âlimlerle görüşürsün) der, onun karşısına genç yaştaki Numan bin Sabit’i [imam-ı a’zam Ebu Hanife hazretlerini] çıkarır. Dehri, çocuk denilecek yaştaki bir gençle tartışmayı gururuna yediremez. Kürsüye yumruk vurur, “Hani nerede, o meşhur âlimleriniz” der.

Genç Numan bin Sabit onu, onun silahı ile vurur.
Ne o der, demek benden korkmaya başladın?
Dehri bu söze tahammül edemeyerek ilk sorusunu sorar:
-Var olan şeyin başlangıcı ve sonu olmaması mümkün mü?
Mümkündür.
-Nasıl olur?
Sayıları bilirsin birden önce hangi sayı vardır?
-Bir şey yoktur.
Mecazi bir olanın önünde bir şey olmayınca, hakiki bir olanın önünde ne olabilir?
-Peki hakiki olanın yönü ne tarafadır?
Mumun ışığı ne taraftadır?
-Bir tarafta denemez.
Mecazi ışık için böyle denirse ebedi nur olan için ne denebilir?
-Her var olanın bir yeri olması gerekmez mi?
Mahluklar için öyledir.
-İlah kâinatta ise, bir yerde görünmesi gerekmez mi?
Yaratan ile yaratılan mukayese edilmez ama sütte yağı görebiliyor musun?
-Görülmez.
Sütte yağ olduğu bir gerçek iken, göremiyoruz diye nasıl inkâr edilir? Ben de sana bir soru sorayım: Senin aklın var mı?
-Elbette var.
Var olan şey görünür dedin. Aklın varsa gösterebilir misin?
-Peki O, şu anda ne yapmaktadır?
Sen bütün soruları kürsüden sordun. Biraz da ben kürsüden cevap vereyim.
-Peki geç kürsüye.

İmam-ı a’zam olacak bu genç, kürsüye çıkıp,

Allahü teâlâ şu anda, senin gibi imansız bir dehriyi kürsüden indiriyor ve benim gibi bir muvahhidi kürsüye çıkarıyor. der ve ardından Rahman suresinin (Öyle iken Rabbinizin hangi nimetlerini inkâr edebilirsiniz?) mealindeki 28. âyetini okur. Kalabalık hep bir ağızdan istiğfara başlar. Bu arada dehri çoktan uzaklaşıp gitmiştir.

Benzer Konular:
İmam-ı Azamın Vasiyeti

Rahman ve Rahim olan Allah'ın adıyla İman; lisan ile ikrar, kalp ile tasdiktir. Sadece ikrar iman olmaz. Çünkü sadece ikrar Devamını Oku

İmam Gazali’nin İlahi Aşk Tarifi

Milattan sonra 1058-1111 tarihleri arasında Horasan'da yaşayan İmam Gazali'nin 200 civarında eseri bulunmaktadır. "Mükasefet-ü'l Kulüb" (Kalplerin Keşfi), en önemli eserlerinden Devamını Oku

Kaside-i Bürde-İmam-ı Busayri

KASİDE-İ BÜRDE İmâm-ı Busayrî’nin Kâinâtın Efendisi, Allahü teâlânın sevgilisi Peygamberimiz hazret-i Muhammed Mustafa’yı medh etmek, övmek için yazdığı meşhur şiiri. Devamını Oku

İmamı Azam ve İmamı Buhari Arasında Fark Varmı?

Bismillâhirrahmânirrahîm SORU: İmâm-ı A’zâm ile İmâm-ı Buhari arasında bir çatışma olduğundan söz ediliyor. Bu nedir? CEVAP: İmâm-ı A’zâm ve İmâm-ı Devamını Oku

Güncelleme tarihi: 27 Ağustos 2021

Avatar for Ergunca

Yorum yapın